Le numéro du mois

Juin 2004 / Images, écrans et nouvelles idolâtries

GIRAUD Thérèse
Le numérique impose-t-il un nouveau cinéma?

L’apparition de nouvelles petites caméras numériques changent la manière de filmer. Faut-il pour autant penser que le cinéma sera davantage en prise avec le réel, qu’il ressemblera à une sorte de télé-réalité ? En comprenant comment un cinéaste comme l’Iranien Abbas Kiarostami utilise cette nouvelle caméra, on voit que si la fiction s’inspire du documentaire, elle garde ses moyens d’expression propres et que seule la mise en scène peut créer un moment de cinéma.

Do digital technologies force a fresh style of film-making upon us? Thérèse Giraud
The advent of new, miniature digital movie cameras is changing the way films are being shot. Can we be forgiven for thinking that as a result, film-makers are going to keep a tighter focus on day-to-day realities, turning their art into some sort of reality-show? As one comes round to understanding the way a film-maker such as Iran’s Abbas Kiarostami uses this new type of camera, one realises that even as fiction finds some of its inspiration in the documentary, it retains its own means of expression, and that even a flicker of a proper movie frame demands effective stage direction.


Toutes nos
Archives